برخی غذاها باعثزرد شدن دندان می‌شوند؛ برخی از نوشیدنی‌ها مانند قهوه، چای حاوی مواد رنگی بوده و باعث از بین رفتن لایه‌ سفید دندان می‌شوند؛ بهترین راه برای از بین بردن زردی دندان، استفاده از نخ دندان، مسواک زدن صحیح و اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌هایی است که باعث زرد شدن دندان ها می‌شوند. با زوم لایف همراه شوید تا درباره خوراکی‌هایی که موجب زرد شدن دندان ها می‌شوند اطلاعات کسب کنیم.

توجه داشته باشید که مصرف مکرر برخی خوراکی‌های خاص نیز درخشندگی و سفیدی دندان‌ها را از بین می‌برند و باعث ایجاد جرم دندان می‌شود.

محصولاتی که دارای شکر هستند، موجب رشد باکتری‌هایی در دهان شده و به تدریج موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند؛ پس بهتر است از مواد شرین مانند شکلات و شیرینی اجتناب کنید.

 

غذاهایی که دندان‌ها را زرد می‌کند

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث زرد شدن دندان ها شود. یکی از این عوامل مصرف غذاهایی است که دندان‌های شما را زرد می‌کند!

قهوه و زرد شدن دندان‌ها

قهوه، خوش طعم بوده و هنگام صبح، انرژی بخش هستند؛ اما باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود. قهوه اسیدی بوده و pH دهان را تغییر می‌دهد، این موضوع باعث می‌شود مینای دندان پس از خوردن غذاهای اسیدی، سریع‌تر آسیب ببیند.

چای و زرد شدن دندان‌ها

چای به دلیل داشتن مواد رنگی، بدتر از قهوه است. چای سیاه باعث زرد شدن دندان و چای سبز، موجب سبز شدن آن می‌شود.

نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا

باید از نوشیدنی‌های دیگری مانند نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زِ‌ا با طعم‌های مصنوعی اجتناب کرد. اگر حتماً باید از این‌ها استفاده کنید، بهتر است پس از آن‌ها آب یا شیر بنوشید تا خاصیت اسیدی‌شان کاهش یابد.

نوشیدنی‌های گازدار چه قندی باشند و چه رژیمی، درهرحال به‌‌خاطر اسیدی بودن، به دندان‌ها آسیب می‌زنند.

سرکه‌ی بالزامیک

سرکه‌ی بالزامیک یکی از طعم‌دهنده‌های محبوب سالادخورهاست، اما زیبایی دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چرا که نه‌تنها رنگ تیره‌ای دارد، بلکه نسبتا چسبنده است و به دندان‌ها می‌چسبد و اگر زود مسواک نزنید، می‌تواند موجب لک‌ شدن دندان‌هایتان شود. (+)

توت‌ها

توت‌ها مانند زغال اخته و شاه توت، برای شلامتی مناسب بوده و سرشار از آنتی اکسیدان هستند؛ اما باعث زرد شدن مینای دندان شده و پاک کردن رنگ آن‌ها بسیار دشوار است. به گزارش گروه ترمیم دندان ، می‌توانید با میکس این میوه‌ها و تهیه‌ی اسموتی و نوشیدن آن با نی، از ایجاد لکه بر روی دندان جلوگیری کنید.

لیمو و زرد شدن دندان

لیمو جز دسته میوه‌هایی است که برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مهم است اما این میوه کاملا اسیدی است و به سرعت می‌تواند مینای دندان را فرسوده کند و بافت زرد دندان‌ها را نشان دهد. بنابرین برای جلوگیری از زردی دندان‌ها سعی کنید از خوردن مداوم خوراکی و میوه‌های اسیدی جلوگیری کنید.

عصاره میوه‌ها و زرد شدن دندان

ععصاره اکثر میوه‌ها از جمله گیلاس، توت و آلبالو سرشار از قند است که موجب تحریک محیط دهان برای رشد باکتری می‌شود و دندان‌ها را آسیب پذیر می‌کند و موجب تغییر رنگ و زردی دندان‌ها می‌شود. (+)

غذاهای با رنگ زیاد

هر ماده خوراکی که بتواند فرش خانه شما را لک کند بر روی دندان نیز همان تاثیر بد را دارد. به عنوان مثال سس گوجه فرنگی، انگور، چغندر بر روی سفیدی دندان‌ها می‌تواند تاثیر منفی بگذارند.

حتماً بخوانید: 15 کاری که به دندان‌های شما آسیب جدی وارد می‌کند

عوامل دیگری که باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود

این تنها غذا و نوشیدنی نیست که دندان‌ها را زرد می‌کند! زمانی که مینای دندان ها فرسوده شده است، می‌توانید عاج دندان را که در زیر آن به طور طبیعی زرد است، مشاهده کنید.

عوامل دیگری که باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود، عبارتند از:

  • رژیم غذایی پر قند و کربوهیدرات‌های ساده
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • عوارض جانبی داروهای خاص و دهانشویه
  • بالا رفتن سن
  • ژنتیک
  • تروما دهان
  • استفاده بیش از حد فلوراید
  • مراقبت ضعیف از دندان و بهداشت دهان و دندان
  • خشکی مزمن دهان یا عدم بزاق

جلوگیری از زرد شدن دندان ها

احتمالاً بعد از خواندن این مقاله، فکر کردید که باید این مواد غذایی را کنار بگذارید! اینطور نیست، با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌توانید از زرد شدن دندان ها جلوگیری کنید به عنوان مثال اگر خیلی قهوه می‌نوشید یا سیگار می‌کشید، مقدار آن را خیلی کم و یا حتی قطع کنید.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان به طور صحیح و اصولی
  • نوشیدن آب به اندازه کافی
  • مصرف سبزیجات

همچنین به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان‌هایتان تمیز بماند و هر شش ماه یکبار به بهداشت کار دهان و دندان مراجعه کنید تا دندان هایتان را تمیز کند.

اگر دندان‌های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده‌اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده‌اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

منبع:

نوشتن دیدگاه شما

سیزده − هشت =