روزیاتو/جوش یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که اغلب مردم در مقطعی از زندگی شان به آن دچار شده اند و درمان آن هم کار ساده ای نیست. عوامل زیادی هست که می تواند باعث جوش زدن شود و بعضی از آن ها در عادی ترین و پیش پا افتاده ترین امور روزمره ی ما هستند.

در ادامه درباره ی چیزهای روزمره ای صحبت خواهیم کرد که می توانند باعث این مشکل پوستی شوند.

۱- لیس زدن سگ ها


دهان سگ ها مملوء از باکتری است و شاید ابراز محبت سگ خانگی تان در نگاه اول بی ضرر به نظر برسد، اما اگر از قبل جوش زده باشید، بزاق سگ تان ممکن است آن را تشدید کند.

۲- بوسه

وقتی کسی شما را می بوسد، بینی او ممکن است با پوست تان تماس پیدا کند. ترکیب چربی و سایش ممکن است باعث جوش زدن شود. علاوه بر این، اگر آن شخص ریش یا سبیل هم داشته باشد، موهای صورتش می تواند پوست را خراش دهد و همین امر باعث تحریک شدن پوست و گاهی جوش زدن می شود.

۳- تلفن همراه

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم امروزه و در این دوره دیگر نمی شود زندگی بدون تلفن همراه را تصور کرد، اما حقیقت آن است که باکتری های روی این وسیله از باکتری های روی کاسه توالت بیشتر است. هر بار که پوست مان با تلفن همراه مان تماس پیدا می کند، آن را در معرض همه ی آن باکتری ها قرار می دهیم و این مسأله می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست و جوش شود.

۴- خمیردندان

گرچه خیلی ها برای از بین بردن جوش های خود از خمیر دندان استفاده می کنند اما کارشناسان این روش را توصیه نمی کنند. اغلب انواع خمیردندان حاوی مواد خاصی مانند سدیم لوریل سولفات هستند که می تواند پوست را تحریک و آن را بیشتر مستعد جوش کند. علاوه بر این، اگر دور دهان و چانه تان جوش می زند، باید ببینید از چه نوع خمیردندانی استفاده می کنید.

۵- نرم کننده موی سر
اگر متوجه شده اید در نزدیکی خط پیشانی و روی پیشانی یا پشت تان جوش می زند ممکن است علت آن نرم کننده موی سرتان باشد. بهتر است همیشه مواد تشکیل دهنده ی محصولاتی بهداشتی تان را به دقت بررسی کنید چون بسیاری از آن ها ممکن است باعث مسدود شدن منافذ پوست شوند. یک راهکار مفید این است که صورت و بدن تان را بعد از آب کشیدن نرم کننده ی موهایتان بشویید.

۶- کمبود خواب

خواب برای بدن فرصتی است تا خود را دوباره احیا کند. تحقیقات نشان داده کمبود خواب باعث مشکلات زیادی از جمله اضطراب می شود. این مسأله منجر به التهاب پوست و افزایش تولید چربی می شود، امری که می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست و جوش زدن شود.

۷- شوینده های لباس
بعضی از مواد تشکیل دهنده ی شوینده های لباس می توانند برای پوست بیش از حد قوی باشند و باعث واکنش نشان دادن آن شوند، چون مقداری از شوینده روی پارچه باقی می ماند. مثلاً وقتی لباس هایتان را می پوشید یا وقتی که صورت تان را با حوله خشک می کنید. اگر اخیراً شوینده ی لباس هایتان را تغییر داده و متوجه چند جوش جدید روی صورت و/ یا بدن تان هم شده اید، ممکن است علتش همین باشد.

نوشتن دیدگاه شما

دو × سه =