استاندار اصفهان  با تاکید بر ضرورت تدابیر بهداشتی برای حفظ سلامت عزاداران حسینی(ع) گفت: این مهم بر عهده مسوولان هیات‌های مذهبی است تا با پیش‌بینی تمهیدات بهداشتی، مراسم ایام محرم را به نحوی مدیریت کنند که سلامت مردم و عزاداران حفظ شود.
عباس رضایی اضافه کرد: امکان برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی وجود دارد و منافاتی با سلامت ندارد.
وی یادآور شد: در این راستا نقش روحانیان، رسانه‌ها و نهادهای مذهبی و رسانه‌ها در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه بسیار مهم است.
وی با اشاره به همراهی   مجموعه علما، روحانیان و ائمه جمعه استان در مدیریت بیماری کرونا گفت: امسال مراسم عزاداری محرم به نحوی برگزار می‌شود که در عین حفظ سلامت مردم، حماسه بزرگ عاشورا که موجب حفظ و بقای دین است نیز تعظیم شود.
رضایی با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام و معاندان نظام تقابل بین دین و سلامت را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نباید به گونه‌ای عمل کنیم که در میدان دشمن بازی کنیم.
وی با اشاره به تصمیمات شورای فرهنگ عمومی و ستاد مدیریت بیماری کرونا افزود: براساس پروتکل‌ها برگزاری عزاداری ماه محرم نیز مشروط به زدن ماسک، کاهش زمان اجرای برنامه‌ها، سوق دادن نذورات به مواسات مومنانه، بسته بندی و بهداشتی بودن نذورات غذایی و رعایت دقیق موازین بهداشتی است.
وی شناخت معروف و منکر را ضرورت هر اقدام و عملی برشمرد و ادامه داد: سیره ائمه (ع) در خصوص سلامت و رعایت بهداشت از جمله مسائلی است که امروز باید برای مردم تبیین شود.
ابلاغ و تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل شیوع کرونا به هیات‌های مذهبی
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در ماه محرم به مسوولان برگزاری این مراسم ابلاغ و تاکید شده است.
سیدمهدی میرجهانیان در گفت و گو با ایرنا افزود: این اطلاع‌رسانی از رسانه‌ها، فضای مجازی، ستاد اقامه نماز جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و به ویژه ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام شده است.
به گفته وی براساس این دستورالعمل، توزیع غذای نذری در مراسم و هیات‌ها ممنوع و بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک، انجام ندادن فعالیت‌های شدید مانند طبل و سنج زدن، انجام سینه زنی و زنجیرزنی با رعایت تمام نکات بهداشتی و در فضای باز، ممنوعیت راه‌اندازی و جابه جایی دسته‌ها، ممنوعیت عزاداری در فضاهای بسته، ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی و چای تاکید شده است.
وی اضافه کرد: نذورات در مجالس عزاداری ماه محرم باید بصورت مواد خشک به دست افراد برسد و از پخش غذای نذری در مجالس عزاداری و هیات‌ها خودداری شود.
به گفته میرجهانیان، یکصد اکیپ‌ نظارتی مشترک با سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اماکن و اداره اوقاف در ماه محرم به مجالس عزاداری و هیئت‌ها به طور مرتب سرکشی خواهند کرد و با افراد خاطی برخورد می‌شود.
جایگزینی ایستگاه‌های ” نوا و نماد” به جای محل توزیع نذورات 
 مسوول هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا برای عزاداری محرم، ایستگاه‌های” نوا و نماد ” جایگزین محل‌های توزیع چای و نذورات در این استان می‌شود.
حجت‌الاسلام حسن بابایی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این ایستگاه‌ها صوت‌ و فیلم‌های عزاداری با نصب تلویزیون‌های شهری پخش می‌شود.
وی همچنین با اشاره به تغییرات و جایگزینی برنامه‌های ابتکاری و نو به جای عزاداری سنتی در سالجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: استفاده از طبل، سنج و دمام در سطح شهر ممنوع است و به جای آن هیات‌ها می‌توانند در قالب گروه‌های ۲ نفره پس از نماز مغرب بر روی پشت‌بام به نواختن سنج و دمام و طبل بپردازند.
مسوول هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان به ممنوعیت عزاداری به شیوه مراسم شورخوانی در هیات‌های عزاداری اشاره کرد و گفت: هیات‌ها نمی‌توانند با حلقه زدن دور هم به سینه‌زنی بپردازند بلکه می‌توانند با فاصله و به روش سنتی آیین سینه زنی را برگزار کنند.
وی با تاکید بر اینکه هرگونه تجمع در عزاداری‌ها ممنوع است افزود: امسال مراسم سینه‌زنی در میدان‌های  امام(ره) و امام علی (ع) برگزار نمی‌شود.
بابایی همچنین به برگزار نشدن مراسم شیرخوارگان حسینی (ع) در جمعه اول ماه محرم اشاره کرد و گفت: این مراسم بصورت مجازی برگزار و با دعوت از یک مداح بصورت مستقیم از شبکه استانی پخش می‌شود.
وی با اشاره به شیوه برگزاری مراسم در فضای بسته و سرپوشیده حسینیه‌ها و مساجد گفت: بنابر دستورالعمل‌های بهداشتی باید از یک چهارم فضا و یا فاصله بین افراد از هر طرف یک متر و نیم استفاده شود.
این مسوول همچنین با اشاره به تاکید بر ثبت‌نام هیات‌های مذهبی در سامانه بیرق گفت: تاکنون ۳۵۰ هیات ثبت‌نام و با امضای تعهدنامه مجوز موقت فعالیت دریافت کردند.
وی با اشاره به وجود پنج هزار و ۲۰۰ هیات مذهبی در استان  اصفهان افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مسوولان هیات‌ها کهنسال و ناآشنا با فضای مجازی هستند بصورت حضوری به ادارات تبلیغات اسلامی مراجعه کرده و بیش از ۸۰ درصد آنها فرم‌های سامانه بیرق را تکمیل کردند که توسط کارکنان در سامانه وارد خواهد شد.
بابایی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه “هیات آنلاین” گفت: به هیات‌های مذهبی اعلام شده که در صورت تمایل می‌توانند بصورت مجازی و زنده مراسم خود را از طریق این سایت پخش کنند.
به گفته وی با توجه به حساسیت مراسم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، کارگروه عزاداری در استان در قالب هفت کمیته تشکیل شده است و بر تمامی مسائل بهداشتی، محتوایی، انضباطی، تبلیغات و دیگر موارد نظارت کامل صورت می‌گیرد.
مسوول هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: بنابر دستورالعمل‌های اعلام شده از ستاد مقابله با کرونا در صورتی که هر هیاتی از رعایت این موارد سرپیچی کند در مرحله اول تذکر کتبی و در مراحل بعد مجوز آنها به مدت ۶ ماه لغو  و  خدمات عمومی مانند آب، برق و گاز آنها قطع می‌شود.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۴۵ هزار و ۴۵۰ نفر و مجموع جان‌باختگان از این بیماری به ۱۹ هزار و ۸۰۴ نفر رسیده است.
 آمادگی پلیس راهور برای تامین امنیت ترافیکی خیابان‌ها در شب‌های محرم
رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان از آمادگی این پلیس برای تامین امنیت خیابان‌ها، روانسازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور در ایام محرم برای حضور احتمالی دسته‌های عزاداری خبر داد.
سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت و گو با ایرنا به مسوولان هیات‌های مذهبی توصیه کرد که ضمن رعایت اصول ایمنی و ترافیکی نسبت به همراه داشتن علائم و تجهیزات لازم به ویژه در صورت حرکت شبانه دسته‌های عزاداری همکاری لازم را با پلیس داشته باشند.
وی بر خودداری از نصب هر گونه داربست در معابر عمومی که موجب مسدود شدن خیابان و یا کندی در عبور و مرور می‌شود تاکید کرد.
رییس پلیس راهور اصفهان افزود:با توجه به اینکه اغلب عزاداران لباس تیره ومشکی بر تن دارند لازم است تا مسوولان دسته‌ها و هیات‌های عزاداری مراقب عبور و مرور عزاداران در حین گذر از خیابان‌ها باشند تا حادثه ناگواری رخ ندهد.
از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ نفر در ایران به این ویروس مبتلا شدند که از این بین بیش از ۲۰ هزار تن جان خود را از دست داده اند.

  •  

 

  •  

 

  •  

 

 

نوشتن دیدگاه شما

18 + 7 =