براساس تحقیقات، میگرن یکی از رایج‌ترین بیماری‌های موجود در دنیاست. این بیماری می‌تواند افراد مختلف خانواده از کودک تا بزرگسال را درگیر کند. به‌عنوان‌ مثال در آمریکا حدود ۱۲ درصد مردم از سردردهای میگرنی رنج می‌برند؛ اما چه روش‌هایی برای درمان این بیماری می‌شناسید؟ برای آشنایی با روش‌های درمان سریع میگرن با این مقاله همراه باشید.سردرد میگرنی یک سردرد شدید ساده نیست. میگرن نوعی بیماری عصبی است که می‌تواند علائم زیر را داشته باشد:

  • حالت تهوع؛
  • استفراغ؛
  • مورمور شدن یا بی‌حسی دست و پا؛
  • تغییرات بصری؛
  • حساسیت به صدا، نور یا بو.

درواقع میگرن نوعی بیماری ناتوان‌کننده و مزمن است که می‌تواند زندگی روزانه فرد را تحت‌تأثیر قرار دهد.

داروهای مختلفی برای درمان و پیشگیری از میگرن وجود دارد، اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از درمان‌های طبیعی به‌عنوان جایگزین یا مکمل درمان‌های پزشکی خود استفاده کنند.

درمان طبیعی میگرن

در ادامه، به ۱۵ روش یرای درمان سریع میگرن اشاره شده است که می‌توانید با مشورت پزشک آن را امتحان کنید.

۱. طب فشاری

 

در طب فشاری لازم است که به بخش‌های خاصی از بدن فشار وارد کنید. تحریک نقاط خاصی از بدن در این روش سبب می‌شود که انقباض از روی ماهیچه‌ها برداشته شود و درد تسکین پیدا کند.

یکی از رایج‌ترین نقاط فشار نقطهٔ ال ۱ تا ۴ (L 1-4) در فضای بین انگشت شست و انگشت اشاره دست چپ است.

 

با استفاده از دست مخالف (دست راست) به مدت 5 دقیقه نقطهٔ مورد نظر را به حالت دورانی، به‌صورتی‌که دردی نداشته باشد، فشار دهید. این کار می‌تواند به تسکین سردرد شما کمک کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ بر روی ۴۰ فرد مبتلا به میگرن غیر عصبی (میگرن بدون اورا)‌ انجام شد، نشان می‌دهد که فشار منطقهٔ پی سی ۶ ( PC6)، که حدود ۳ انگشت بالاتر از ساعد در قسمت داخلی دست قرار دارد، به درمان حالت تهوع یا استفراغ ناشی از سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

۲. تغییر رژیم غذایی

مصرف بعضی از غذاها می‌تواند عامل ایجاد میگرن در افراد مستعد باشد.

غذاهای متداولی که باعث میگرن می‌شوند:

  • غذاهای فراوری‌شده؛
  • شکلات؛
  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین.

اطلاع از عوامل محرک میگرن ضروری است. بعضی از افراد برای آگاهی از عوارض احتمالی غذاها از مجلات مربوط به غذا یا میگرن استفاده می‌کنند.

تغییر رژیم یا الگوی غذایی می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به میگرن در آینده کمک کند.

۳. استفاده از روغن

روغن‌ها معمولا به‌عنوان درمان‌های طبیعی یا آنتی‌باکتریال برای تمیز کردن محصولات خانگی استفاده می‌شود.

روغن اسطوخدوس یکی از روغن‌هایی است که معمولا برای درمان استرس، اضطراب و سردرد استفاده می‌شود. مطالعه‌ای که در جمعیت آماری کوچکی انجام شد و در مجله اعصاب اروپا منتشر شد نشان می‌دهد که استنشاق روغن اسطوخدوس به درمان سردردهای میگرنی بعضی از افراد کمک می‌کند.

هرچند که این نتایج بسیار عالی است اما لازم است تا در جامعه آماری بزرگتر و روی تعداد افراد بیشتری بررسی شود.

۴. زنجبیل

 

در سال ۲۰۱۴ با حضور ۱۰۰ شرکت‌کننده، مقایسه‌ای بین مصرف پودر زنجبیل با داروی سوماتروپتین که برای میگرن تجویز می‌شود، انجام شد. بررسی‌ها نشان داد که اثر زنجبیل به‌طور معنی‌داری با سوماتروپتین قابل مقایسه است و افراد می‌توانند از زنجبیل برای درمان استفاده کنند. از طرفی اگر فرد به زنجبیل آلرژی نداشته باشد، مصرف این ماده مضر نیست و عوارض جانبی ندارد.

۵. مدیریت استرس

استرس یکی از عوامل رایج ایجاد میگرن است. استرس نوعی چرخهٔ معیوب ایجاد می‌کند؛ به‌طوری که استرس سبب میگرن می‌شود. سپس با ایجاد درد میگرن، استرس بیشتر می‌شود و همین عامل، میگرن را بیشتر می‌کند.

روش‌هایی برای درمان استرس پیدا کنید. به‌عنوان مثال خواندن کتاب و مجله، ورزش کردن یا مدیتیشن می‌تواند از استرس و ابتلا به میگرن جلوگیری کند.

همچنین افراد می‌توانند از کلاس‌های مدیریت استرس استفاده کنند. علاوه‌براین با استفاده از دوش آب گرم یا گوش‌دادن به موسیقی استرس را از خود دور کنند.

با استفاده از این روش‌های مثبت فرد انتخاب می‌کند که روی واکنش‌های بدنِ خود نسبت به موقعیت‌های استرس‌زای زندگی کنترل داشته باشد.

۶. انجام یوگا یا استفاده از حرکات کششی

یوگا به بهبود جریان خون و کاهش انقباضات عضله کمک می‌کند که می‌تواند علائم میگرن در افراد را کاهش دهد.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نتیجه‌ٔ درمان میگرن به‌همراه یا بدون استفاده از تمرینات منظم یوگا بررسی شد.

نتایج نشان داد که افرادی که علاوه بر درمان میگرن به‌طور مرتب تمرینات یوگا را انجام می‌دادند در مقایسه با گروهی که فقط از روش‌های درمانی میگرن به‌تنهایی استفاده کرده بودند نتایج بهتری به دست آورند.

۷. درمان بیوفیدبک یا پس‌خوراند زیستی (Biofeedback therapy)

بیوفیدبک‌تراپی روشی درمانی است که افراد با استفاده از آن گرفتگی عضلات را رها و آرام می‌کنند.

بیوفیدبک درمانی به تمرین و آموزش نیاز دارد. سنسورهایی بر روی ماهیچه‌های گرفته قرار دارد و به یک مانیتور متصل است که میزان گرفتگی عضلات را به صورت بازخوردهای درجا (بی‌درنگ) نشان می‌دهد و به بهتر شدن گرفتگی عضلانی کمک می‌کند.

قرار دادن سنسورها روی پیشانی، خط فک یا ماهیچه‌های ذوزنقه‌ای کتف می‌تواند به کاهش درد میگرن کمک کند.

۸. طب سوزنی

 

درسال ۲۰۱۲ اثر طب سوزنی برای درمان میگرن و سایر بیماری‌ها بررسی شد. براساس بررسی‌ها طب سوزنی برای درمان افراد مبتلا به سردردهای میگرنی مؤثر است. هرچند که ممکن است عوامل دیگری هم در این نتایج تأثیرگذار باشد. افرادی که از این روش برای درمان میگرن استفاده می‌کنند، حتما باید به فردی متبحر و کاربلد مراجعه کنند.

۹. ماساژ

ماساژِ ماهیچه‌های گردن و شانه (کتف) می‌تواند به رهایی انقباض و درمان درد میگرن کمک کند. ماساژ همچنین استرس را کاهش می‌دهد.

برای این کار فرد می‌تواند به متخصص ماساژ مراجعه کند. از طرف دیگر، یک راه کم‌هزینه‌تر این است که خودتان با استفاده از توپ تنیس، کتف و پشت‌تان را ماساژ دهید.

۱۰. مکمل‌های گیاهی

گیاه بابا آدم جنگلی (Butterbur) و گل مینا (feverfew) دو مکمل گیاهی هستند که به کاهش درد میگرن و تکرر آن کمک می‌کند.

براساس مطالعاتِ سازمانِ میگرنِ آمریکا مصرف روزانه ۱۵۰ میلی‌گرم (ml) از گیاه بابا آدم جنگلی به مدت ۳ ماه تعداد دفعات ابتلا به میگرن را به‌طور مؤثری کاهش می‌دهد.

گل مینا نسبت به گیاه بابا آدم جنگلی اثر کمتری دارد. با این حال می‌تواند برای بعضی از افراد مؤثر باشد.

مصرف این گیاهان در موارد نادری می‌تواند خطرساز باشد و قبل از استفاده از این گیاهان باید با پزشک مشورت کرد.

۱۱. منیزیم

 

کمبود منیزیم که ازجمله مواد معدنی ضروری برای بدن است می‌تواند سبب ایجاد میگرن عصبی (اورا) یا سردردهای میگرنی دوره‌ای شود. میگرن عصبی (میگرن اورا) یک اختلال بصری است که در زمان میگرن اتفاق می‌افتد. همهٔ افراد مبتلا به میگرن این مورد را تجربه نمی‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکمل حاوی منیزیم می‌تواند به کاهش دفعات ایجاد میگرن در بعضی افراد کمک کند.افراد باید درباره مصرف مکمل منیزیم با پزشک خود مشورت کنند. به‌خصوص اگر علاوه بر میگرن بیماری‌های دیگری دارند.

میگرن قاعده‌ای (basilar)

میگرن می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که اختلالات بصری ایجاد کند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، به آن میگرن قاعده‌ای می‌گویند.

۱۲. ویتامین‌های گروه بی (B-complex)

ویتامین های B می‌توانند تعداد دفعات ابتلا به میگرن و شدت آن را کاهش دهند. ویتامین‌های B در تنظیم نوروترانسمیتر (انتقال‌دهنده)‌های مغز نقش دارند. ویتامین‌های B محلول در آب هستند. به‌این‌معنی که میزان اضافی آن همراه با ادرار دفع می‌شوند و در بدن ذخیره نمی‌شوند.

بدن به‌سرعت ویتامین B را دفع می‌کند. به‌همین‌دلیل فرد می‌تواند به میزان زیاد آن را مصرف کند. با‌این‌حال باید قبل از مصرف روزانهٔ ویتامین B با پزشک خود مشورت کنید. بررسی‌ها روی نحوهٔ اثر ویتامین B در کاهش استرس‌های شغلی که فرد حین کار تجربه می‌کند، در حال انجام است.

۱۳. آب کافی

ننوشیدن آب کافی یکی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد میگرن و سردرد است و کمبود آب به‌تنهایی می‌تواند سبب ایجاد سردرد شود. افراد با نوشیدن آب کافی می‌توانند از کم‌آبی جلوگیری کنند. افراد مبتلا به کم آبیِ شدید باید از محلول‌‌های خوراکی آب‌رسان برای جایگزینی الکترولیت‌های ازدست‌رفته استفاده کنند. معمولا نوشیدن آب در طول روز و حفظ رژیم غذایی سالم برای حفظ آب بدن کافی است.

۱۴. استراحت

 

بی‌خوابی و خواب بیش‌ازاندازه هر دو می‌توانند سبب ایجاد سردردهای میگرنی شوند. خواب شبانه بین ۷ تا ۹ ساعت می‌تواند به کاهش استرس و جلوگیری از میگرن کمک کند.

۱۵. استفاده از کمپرس سرد و گرم

بعضی از افراد با گذاشتن کمپرس سرد یا گرم روی سرشان آرام می‌شوند و این کار به کاهش درد میگرن‌شان کمک می‌کند. بعضی از افراد کمپرس سرد را ترجیح می‌دهند، اما هر دو نوع کمپرس، چه سرد و چه گرم، مؤثر است.

این روش درمانی عوارض جانبی کمی دارد. افراد مبتلا به مشکلات گردش خون، دیابت و ناراحتی‌های پوستی نباید از کمپرس‌های خیلی سرد یا خیلی گرم (تفاوت دمایی زیاد) استفاده کنند.

کلام آخر

حتی در زمان استفاده از درمان‌های طبیعی لازم است که فرد با پزشک متخصص مشورت کند. مطالعه در مورد میگرن کمک می‌کند تا بیشتر با عوامل ایجاد آن و روش‌های مؤثر برای درمان میگرن آشنا شوید.

نوشتن دیدگاه شما

4 × چهار =