نمناک/اگر برای شما هم دشوار است هنگامی که خورشید در وسط آسمان قرار گرفته و نور زیادی وجود دارد بخوابید اما برخی راهکارهای ارائه شده در مطلب زیر می‌تواند خوابیدن در چنین شرایطی را تسهیل کند.
تابستان نویدبخش چیزهای دلچسبی است که هر کسی انتظار آن را می‌کشد: آب و هوای بهتر، تعطیلات و گذران وقت در کنار دریا. اما تغییر ساعت و طولانی‌ شدن طول روز در این فصل مشکلاتی برای برنامه خواب افراد ایجاد می‌کند. اگر شما هم دچار مشکل در خوابیدن خود هستید، بدانید که تنها نیستید. ساعات طولانی روز و گرمای هوا می‌تواند تامین موردنیاز بدن‌تان را دشوار کند.

چرا خوابیدن در تابستان سخت است؟

بر اساس نتایج یک بررسی که توسط منبعی موثق در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، تغییرات فصلی می‌تواند بر میزان خواب خوب و مفید ما تاثیر بگذارد. محققان دریافتند که اوقات بیداری در تابستان بیشتر بود و این  در حالی است که مشکلات خواب مانند بی‌خوابی و خستگی در زمستان کمتر دیده می شود (اگرچه افرادی هستند که در زمستان نیز دچار دردسر در روند معمول خواب خود می‌شوند).

در اینجا دلایلی آورده شده که نشان می‌دهد چرا برخی در طول تابستان خواب خوبی ندارند:

۱/ افزایش ساعت روز

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ توسط منبعی معتبر تاکید می کند که قرار گرفتن در معرض نور در اواخر ساعات روز تا حد زیادی منجر به بیدار ماندن در طول شب و خواب سطحی و کم‌عمق کمک می‌کند. این یک مرحله خواب است که به ایجاد احساس آرامش در فرد کمک می کند. در همان مطالعه، نور به عنوان مهمترین عامل خارجی تأثیرگذار بر ریتم شبانه روزی و بر ساعت داخلی بدن مشخص شده است؛ ساعتی که چرخه خواب و بیداری ما را کنترل می کند.

کت لدرل ، کرونوبیولوژیست و دکترای مشکلات خواب در این خصوص  می گوید: هرچه ساعت های روشنایی روز بیشتر باشد و دمای هوا بالاتر و مرطوب‌تر، خواب راحت دشوارتر می شود. ساعت بدن که در مغز هر فرد قرار دارد، از نور و تاریکی به عنوان سیگنال هایی برای شبانه‌روز استفاده می کند. هرچه ما نور را بیشتر ببینیم، ساعت بدن بیشتر به بدن می گوید که روز است و باید بیدار بماند.

۲/ تاخیر در ترشح ملاتونین

وقتی هوا تاریک می شود، ساعت بدن علامت می‌دهد که وقت آن شده که با ترشح هورمون ملاتونین بخوابیم. با طلوع خورشید، ترشح ملاتونین متوقف می شود تا بدن بتواند خود را برای روز آماده کند.  کارشناسان معتقدند به دلیل طولانی بودن ساعت‌های روز در طول تابستان، زمان ترشح ملاتونین نسبت به زمستان کوتاه‌تر است. این یکی از دلایلی است که باعث می شود شما در تابستان زودتر بیدار شوید و کمی کمتر بخوابید.

۳/ استرس

یک متخصص هیپنوتیزم می‌گوید: اگر استرس داشته باشید یا درگیری ذهنی شما زیاد باشد احتمال بیشتری وجود دارد که دچار اختلال خوابی شوید. هورمون ها و مواد شیمیایی نقش بسزایی در توانایی ما در حفظ تعادل و هموستاز دارند. به عنوان مثال، تغییرات هورمونی یائسگی یا عدم تعادل غدد فوق کلیه و ترشح مواد شیمیایی ناشی از اضطراب و استرس تأثیر زیادی بر توانایی ما در آزادسازی ملاتونین به طور موثرتر و در نتیجه خوابیدن، خواهد داشت.

۴/ سبک زندگی

کارشناسان تاکید می‌کنند که سبک زندگی نیز در این زمینه بسیار موثر است. از آنجا که در تابستان روزها طولانی‌تر هستند، ما به طور کلی کارهای بیشتری انجام می دهیم و همچنین معاملات اجتماعی خود را افزایش می دهیم. با بیشتر شدن روابط اجتماعی و تعاملات زندگی در تابستان، ممکن است اتفاقاتی مانند تاخیر در غذا خوردن یا مصرف الکل بیشتر برایمان روی دهد. همچنین ممکن است ساعت خواب ما کاهش یابد  زیرا معمولاً دیرتر به رختخواب رفته و با آفتاب صبح زود بیدار می شویم.

برنامه‌ریزی روزانه،  خنک نگه‌داشتن درجه حرارت منزل یا محل استراحت و تمرین برای کاهش اضطراب و استرس از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به بهبود وضعیت خواب در روزهای طولانی و شب‌های کوتاه تابستان کمک کند.

نوشتن دیدگاه شما

پنج + 16 =